Hoe je email marketing kunt integreren met SEO voor hogere rankings

Als je denkt aan email marketing, associeer je het waarschijnlijk niet direct met zoekmachine optimalisatie. Wanneer deze twee elementen op een krachtige wijze gecombineerd worden, kunnen ze samen echter bijzonder succesvol zijn in het genereren van verkeer naar je website.

Inhoudsopgave

Hoe email marketing en SEO samenwerken

Dit is hoe je email marketing en SEO laat samenwerken om je bedrijf te helpen:

  • Het verhoogt het verkeer naar je website: Met de juiste planning en strategie kan email marketing je veel gericht verkeer opleveren dat geïnteresseerd is in wat je hen biedt. Emails worden rechtstreeks naar klanten gestuurd. Dit zijn bestaande leads die al geïnteresseerd zijn in je product of service, wat de verkoop kan verbeteren.
  • Het kan helpen bij off-page SEO: Wanneer je emails naar klanten stuurt, deel je interessante, waardevolle content. Een ontvanger is daardoor mogelijk bereid een link vanaf zijn website naar de jouwe te implementeren. Dit helpt je backlinks te krijgen, die belangrijk zijn voor SEO.
  • Het creëert een gevoel van vertrouwen: Emails die bedrijven naar klanten sturen voor promotionele doeleinden lijken authentieker dan advertenties op andere websites. Voor klanten voelt het persoonlijker wanneer je hen per email benadert. Dit kan een groter gevoel van vertrouwen tussen kopers en verkopers creëren, wat in de toekomst tot meer verkopen leidt.

Email marketingcampagnes die gekoppeld zijn aan een SEO-strategie leiden doorgaans tot een groter succes, omdat je al weet wie er geïnteresseerd is in jouw bedrijf. Het is om deze reden sterk aan te raden om beide te combineren voor een effectieve online marketing.

Hoe kun je email marketing en SEO laten samenwerken?

Email marketing en SEO gaan hand in hand. Terwijl zoekmachine optimalisatie helpt om de zichtbaarheid en rankings van een website in de SERP te verbeteren, draait email marketing om het opbouwen van een band met je publiek door middel van gerichte communicatie. Beide helpen om de bekendheid van en het vertrouwen in je merk of organisatie te vergroten, wat uiteindelijk leidt tot meer verkeer naar je website. 

Om een beter beeld van je doelgroep te krijgen, is het raadzaam om SEO-platforms als SE Ranking te gebruiken. Via de verschillende tools op deze platforms, zoals tools voor zoekwoordenonderzoek en een SERP tracker, krijg je inzicht in hetgeen waarnaar je doelgroep online zoekt en wat het beste aansluit bij hun zoekintentie. Dit stelt je in staat om relevantere content te creëren die is afgestemd op hun behoeften.

Email marketeers die hun rankings willen verbeteren, zouden email marketing op deze manier moeten implementeren:

  1. Neem relevante zoekwoorden op in de onderwerpregel van je email en vanaf de eerste regel tot aan de call-to-action-knop. Herhaal ze echter niet te vaak.
  2. Verwijs naar relevante pagina's op je website via voetteksten of zijbalken. Interne links stimuleren SEO en houden bezoekers langer op je website. Vergeet niet om zoekwoorden op te nemen in ankertekst bij het verwijzen. Link daarbij alleen als de content relevant is.
  3. Zorg ervoor dat de URL van je emails zoekwoorden bevat die relevant zijn voor je content.
  4. Verbeter je zoekmachine optimalisatie via HTML-tekst in de hoofdtekst van je email. Zorg ervoor dat je hierin zoekwoorden opneemt, maar gebruik ze niet te veel.
  5. Gebruik sociale media om klanten te betrekken, maar verwaarloos het SEO-aspect niet. Neem zoekwoorden op in je profiel en maak het voor gebruikers gemakkelijk om je content te delen.

Email marketing elementen die je helpen jouw verkeer te vergroten

Het opzetten en versturen van een succesvolle email marketingcampagne omvat meer dan slechts het typen van een paar berichten en op 'verzenden' klikken. Het creëren van een effectieve email marketingstrategie vereist een zorgvuldige planning. Laten we enkele van de belangrijkste email marketing elementen schetsen die je nodig hebt om te slagen.

1. Meer relevante content

Email marketing draait om het bereiken van mensen met relevante content. Het kan echter lastig zijn om te bepalen waarin je doelgroep precies geïnteresseerd is. Om effectief te zijn moet de inhoud van je emails bovenal up-to-date en relevant zijn. Dit betekent dat je voortdurend frisse, nieuwe content aan zou moeten bieden, die interessant is voor klanten en voor hen meerwaarde biedt.

Hoe weet je echter wat je doelgroep wil lezen? Dit is waar emaillijsten van pas komen. Gerichte emaillijsten met je meest relevante klanten, helpen je precies die onderwerpen te vinden die hen het meest interesseren. Met deze informatie kun je bepalen wat andere mensen, vergelijkbaar met die op de emaillijst, zal interesseren om zo een veel groter publiek te bereiken met je email marketingcampagnes.

Wanneer je begint met het maken van een emaillijst, moet je in gedachten houden dat verschillende klanten verschillende soorten informatie van je bedrijf verwachten. Het is belangrijk om de mensen op je lijsten te laten kiezen waarvoor ze zich willen aanmelden, of ze nu geïnteresseerd zijn in kortingsbonnen, productspecials of algemeen bedrijfsnieuws. Dit zal je helpen te bepalen welke onderwerpen voor hen het meest interessant zijn.

2. Linkbuilding & link sharing

Het maken van samenvattingen met de meest nuttige en nieuwste content kan helpen bij linkbuilding. Als je links naar je website opneemt in de samenvatting, kan dit de zichtbaarheid en autoriteit van je website vergroten. Tegelijkertijd vormt je website hierbij een nuttige bron voor lezers.

Het maken van samenvattingen is een slimme manier om artikelen, blogposts, afbeeldingen of andere soorten nuttige content op één plek te verzamelen. Zorg ervoor dat je interessante inzichten en commentaar toevoegt om lezers betrokken te houden.

Het toevoegen van verwijzingen naar je website zal ook helpen om de rankings van je website te verbeteren. Door waardevolle content te delen in een makkelijk verteerbaar formaat, trek je niet alleen nieuwe lezers, maar krijg je ook de aandacht van andere populaire bloggers die je samenvatting willen delen.

3. Gepersonaliseerde emails

Email personalisatie is veel meer dan slechts het opnemen van een voornaam in het veld 'Van'. Je zou verschillende versies van emailberichten moeten maken voor elk type contact. Daarbij heb je geavanceerde software nodig om bij te houden welke onderwerpen het meest relevant zijn voor elk contact. 

Gepersonaliseerde emails kunnen je helpen een hogere open rate en hogere click-through rate te krijgen dan niet-gepersonaliseerde berichten. Bovendien hebben gepersonaliseerde berichten een hogere conversieratio. 

Hieronder vind je vijf tips over de wijze waarop je personalisatie kunt gebruiken om een nauwere band met consumenten te creëren:

  1. Segmenteer je publiek in groepen op basis van gedrag, demografie, enzovoorts.
  2. Verzamel de benodigde data uit het profiel van een klant om het zo specifiek mogelijk te maken.
  3. Wees niet bang om de voornamen van consumenten te gebruiken in de onderwerpregel, begroeting en handtekening van een email. Dit verhoogt de open rate, het aantal click-throughs en conversies.
  4. Zorg ervoor dat je marketing emails responsief zijn, ofwel leesbaar op mobiele apparaten. Consumenten verwachten gepersonaliseerde emails te kunnen openen op elk apparaat dat ze gebruiken, of het nu een smartphone of tablet is.
  5. Werk je email marketing serviceprovider (EMSP) regelmatig bij met de nieuwe data die je hebt verzameld en gesegmenteerd.

Personalisatie gaat verder dan het sturen van één bericht naar je hele lijst; het gaat om het efficiënt targeten van specifieke groepen consumenten en het sturen van berichten die aansluiten bij hun interesses en behoeften. Een dergelijke aanpak helpt om zeer gericht verkeer naar je website te trekken.

4. Gebruikersbetrokkenheid

Email marketing wordt vaak gezien als een op zichzelf staand middel die verkeer en conversies van buiten een website genereert. Een email kan echter ook de betrokkenheid op de website zelf vergroten, wat cruciaal is voor het behouden van klanten en het verhogen van de ROI.

Dit geldt alleen wanneer de inhoud van een email en die van de website overeenkomen. Wanneer je dezelfde content gebruikt, kun je de betrokkenheid en conversies verbeteren door:

  • Klanten eraan herinneren een taak op je website te voltooien.
  • Klanten zien je email als informatieve content, dus is de kans groter dat ze doorklikken vanuit de email als de content overeenkomt met wat ze zochten op je website.
  • Een relevante volgende stap of call-to-action bieden.

Als je wilt dat klanten een aankoop doen, kan een koopgids als onderdeel van de content in een email rechtstreeks linken naar het winkelwagentje op je website. Je kunt het ook gebruiken om te linken naar product- of categoriepagina's met meer gedetailleerde beschrijvingen van items waarin klanten mogelijk geïnteresseerd zijn.

5. Vraag om een beoordeling

Beoordelingen en reviews zijn belangrijk voor SEO en vergroten de bekendheid van je website en merk. Positieve klantreviews kunnen daarbij helpen de naamsbekendheid te vergroten en vormen een belangrijk onderdeel van lokale SEO. Vraag om deze reden om reviews in je email campagne.

Conclusie

Email marketing heeft op zichzelf geen directe invloed op de positie van een website in de SERP’s van zoekmachines. Toch kan het combineren ervan met SEO het verkeer naar je website aanzienlijk verhogen en je website daarmee hoog in de SERP's houden.

Download nu het Invalshoek Email Marketing Handboek!

Ben je op zoek naar de beste software voor email marketing? Lees dan nu ons overzicht van email marketing platforms in het artikel 'Top dertien platforms voor email marketing'

Meld je aan voor blog updates

Laat een reactie achter: