Waarschijnlijk ben je al bekend met de kracht van lead magnets. En niet voor niets heten ze ‘magnets’; ze trekken mensen aan. Alleen niet alle gratis offers hebben dezelfde aantrekkingskracht, sommige zijn verleidelijker en aantrekkelijker dan andere. Wat zorgt dan voor aantrekkelijke lead magnets? Juist, afbeeldingen.
Je kunt afbeeldingen en andere grafische elementen inzetten om je lead magnets extra aantrekkelijk te maken. In dit artikel leggen we uit hoe je de juiste afbeeldingen voor je lead magnets kiest.
Mensen zijn over het algemeen zeer visueel ingestelde wezens. Ook al lezen en luisteren we veel, onze hersenen kunnen sneller en gemakkelijker visuele informatie opnemen. Onderzoek toont aan dat we afbeeldingen maar liefst 10.000 keer sneller begrijpen dan andere vormen van informatie. Dus als je snel een bepaald idee over wilt brengen, kies dan voor afbeeldingen in plaats van tekst.
Dit is dus ook precies waarom afbeeldingen belangrijk zijn bij het gebruik van lead magnets. Afbeeldingen kunnen je ideale doelgroep aantrekken, context aan je content geven en een emotie uitlokken.
Maar niet alle afbeeldingen zijn hetzelfde. Snel zomaar een simpele stockfoto toevoegen aan je lead magnet is niet genoeg. De afbeeldingen die je gebruikt in je lead magnet moeten nauwkeurig gekozen, bewerkt en geoptimaliseerd voor je doelgroep worden. Hieronder lichten we toe hoe je de beste, meest effectieve afbeeldingen kiest en/of maakt voor je lead magnets.
De eerste stap is om op zoek te gaan naar afbeeldingen die je doelgroep reflecteren. Dus beeld je je doelgroep in en geef ze een gezicht. Je moet als het ware een identiteit creëren voor je (potentiële) klanten, zodat je precies weet voor wie je content maakt.
Leef je in in je doelgroep om zo achter hun pijnpunten en problemen te komen. Door dit te doen kan je je lead magnets persoonlijker maken én dus foto’s kiezen die je doelgroep het beste reflecteren.
Als je doelgroep bestaat uit huisvrouwen ga je dus vooral voor dit soort afbeeldingen:
En zeker niet voor zulke:
Je doel is om afbeeldingen te kiezen waarmee je lezers zich gelijk kunnen identificeren. Als ze zichzelf terugzien in een foto zullen ze direct meer getrokken zijn tot je content, wat natuurlijk het doel is van een lead magnet.
Onthoud dit mantra. Je raakt makkelijk meegesleept door alle mogelijkheden in grafische vormgeving, afbeeldingen en overlays. Maar onthoud dat de meest krachtige beelden vaak juist simpel zijn.
Gebruik dus niet drie foto’s terwijl je de boodschap makkelijk met één losse foto over kan brengen. Ga voor de foto die het beste jouw bedoeling omvat.
Vergeet social media niet. Naast je website kun je je lead magnet ook via verschillende social media promoten. Zorg dan wel dat je een soort flard of samenvatting van de boodschap van je lead magnet gebruikt of gebruik een simpele maar krachtige afbeelding die dit doet.
Zorg er vooral ook voor dat de afbeelding die je gebruikt het juiste formaat heeft. Niets staat slordiger dan een vertekende afbeelding. De volgende maten zijn de standaard afmetingen voor social media kanalen:
Heb je geen sterke grafische aanleg? Geen paniek. Je hebt geen high-end Photoshop skills nodig om pakkende graphics te maken. Gebruik bijvoorbeeld een gratis tool als Canva om een professioneel uitziende afbeeldingen voor lead magnets te maken in slechts een paar minuten.
Een van de beste tips die we kunnen geven is om je lead magnet aan te laten sluiten bij de visuele basisstijl van je bedrijf. Je lead magnet moet eigenlijk onopvallend opgaan in je huisstijl en branding. The graphics die je gebruikt moeten in lijn staan met de boodschap en de look van je merk.
Stel een stijlgids samen voor al je afbeeldingen zodat ze allemaal hetzelfde kleurenschema en dezelfde ‘toon’ hebben. Door hierin consistent te blijven bouw je vertrouwen op bij je doelgroep.
Lead magnets zijn meestal digitaal, maar dat betekent niet dat je ze niet al kunt delen. Maak een soort moc-up van je lead magnet die je kan gebruiken om een soort preview te geven van de content. Gebruik deze mock-up dan op je landing page en op alle andere plekken waar je van plan bent om de lead magnet te promoten. Dit kan dus ook zijn in de de header of footer van je website, in de content zelf (bijvoorbeeld in blogposts) of onder je email handtekening.
De afbeelding in je mock-up trekt meer aandacht en zal je doelgroep overhalen tot downloads. Gelukkig is het heel makkelijk om een mock-up te maken met de gratis graphic design tool Canva. Canva is een drag and drop editor waarmee je gepersonaliseerde mock-ups van je eigen afbeeldingen kan maken.
Er zijn gigantisch veel goede gratis stockfoto’s te vinden, maar kies er liever toch voor om zelf de foto’s voor bij je lead magnets te maken. Zo ben je er zeker van dat je content origineel en ‘eigen’ is. Zo komt ook je lead magnet authentieker en unieker over.
Het is alleen niet altijd mogelijk zelf je foto’s te maken natuurlijk. Niet iedereen beschikt over goede apparatuur en/of skills. Als je dus toch voor een stockfoto gaat, probeer er dan een te vinden die je zelf ook nog nooit eerder ergens anders gezien hebt.
Een andere optie is om foto’s van je klanten te gebruiken. Hoewel je deze misschien niet direct in de lead magnet zelf gebruikt, kun je wel bijvoorbeeld headshots van klanten (met hun review of testimonial) op de landingpage van je lead magnet plaatsen. Dit geeft een extra ‘sociale’ waarde aan je pagina en kan mensen overhalen door te klikken naar de lead magnet.
Ook video is een vorm van visuele informatie. Je kan van een afbeelding (of van een paar afbeeldingen) een video maken die je toevoegt aan een lead magnet. Je kan ook een video gebruiken als loses lead magnet.
Als je video gebruikt in je lead magnet moet je er wel voor zorgen dat het een korte video wordt. Hoe langer een video, hoe waarschijnlijker het is dat mensen zullen afhaken.
Om de grootte van je lead magnet werkbaar te houden, moet je wellicht je afbeeldingen comprimeren. Maak je afbeeldingen zo klein mogelijk; er bestaan genoeg apps om afbeeldingen mee te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan Shrink Me, Compressor, of Imagify. Dit zijn alle drie apps waarmee je snel en gemakkelijk afbeeldingen kunt verkleinen, zonder dat ze in kwaliteit achteruit gaan.
Het laatste waar je op zit te wachten is een fotograaf op je dak omdat je (per ongeluk) zijn foto’s gebruikt hebt zonder zijn toestemming. Wees je dus bewust van de copyrights van afbeeldingen en check dit dus zorgvuldig voordat je een afbeelding aan je lead magnet toevoegt. De meeste stock image bibliotheken vermelden dit gelukkig altijd heel duidelijk bij elke foto.
Probeer zoveel mogelijk afbeeldingen met Creative Commons (CC) licenties te gebruiken. Bij die licenties mag je foto’s meestal gratis gebruiken en hoef je dus geen royalties te betalen. Er zijn echter wel zes soorten CC licenties, waarvan sommige vereisen dat je de maker van het beeld vermeld bij gebruik van de foto. Lees hier meer over CC licenties.
Dit artikel is gebaseerd op “A Guide to Choosing Effective Images for Your Lead Magnets” van Beacon.