Vorige week heb ik €4,96 uitgegeven aan advertenties op Facebook. Mijn doelstelling was om de naamsbekendheid van Invalshoek te verhogen en om meer social proof voor het merk op te bouwen. Hoe meer likes op een pagina, hoe meer het merk vertrouwd wordt. Dit zijn dus branding doelstellingen en geen conversie doelstellingen. Om die reden zat er ook geen ‘call to action’ in het bericht op Facebook.

Facebook heeft twee manieren waarmee je op het sociale netwerk kan adverteren. Je kan een advertentie maken die getoond wordt in de rechter kolom, dit kan je prima vergelijken met de Adwords van Google. Ook kan je een bericht op een Facebook pagina of profiel boosten. Het tweede is wat ik heb gedaan.

Eerste stap: voorbereiden

Ik begon met het plaatsen van een bericht op facebook.com/invalshoek met de tekst: ‘Invalshoek helpt klantverloop te verlagen en omzet en klanttevredenheid te verhogen met social media, webcare & webchat.’ Dus puur de merkbelofte van Invalshoek met het logo erbij.

Tweede stap: organische likes op Facebook verzamelen

Dit bericht ben ik vervolgens gaan aanjagen via Facebook, Twitter en Path om zoveel mogelijk organische likes te verzamelen. Een bericht zal namelijk eerder leuk gevonden als anderen het al leuk vinden. Daarbij heb ik heel sterk het vermoeden dat de kosten per interactie lager zijn als een bericht al veel organische likes heeft. Zo bereik je dus meer met hetzelfde advertentiebudget.

Het resultaat hiervan was twintig likes en drie shares voor het bericht met een bereik van 220. Ook krijg de Facebookpagina zelf kreeg er achttien likes bij. Dit allemaal zonder ook maar één cent uit te geven. Niet slecht!

Derde stap: bericht op Facebook boosten

Ik besloot het bericht voor één dag te boosten met een budget van vijf euro. En dan het bericht te richten op de vrienden van mensen die al fan zijn van Invalshoek op Facebook. Je zal namelijk eerder een pagina of bericht liken als je ziet dat een bekende dat al gedaan heeft. Zo wilde ik het opbouwen van social proof makkelijker en goedkoper te laten verlopen. Bij Facebook betaal je voor interacties met je bericht, dus bij een like, klik of share.

Het boosten van het bericht heeft acht interacties opgeleverd: drie kliks naar de website van Invalshoek, drie likes van het bericht zelf en twee likes van de Facebook pagina van Invalshoek. Nogal teleurstellend, maar ik had zelf besloten om hierop te sturen door geen call to action in het bericht op te nemen om zo het bereik te maximaliseren. En dat werkte wel goed! Uiteindelijk is het bericht door 1822 mensen gezien.

Een leuk neveneffect, en ik weet nog niet precies hoe dit komt, is dat Invalshoek.nl er zelf ook 25 likes bijgekregen heeft. Ook een paar andere berichten op de Invalshoek Facebookpagina hebben er likes bijgekregen.

Vierde stap: analyse

En wat heeft dit allemaal opgeleverd?

Organisch Betaald Totaal
Likes bericht 22 3 25
Likes Facebook 18 2 20
Likes website 25 0 25
Shares op Facebook 3 0 3
Bereik 206 1616 1822
Kliks naar website 18 2 20
In totaal heeft de investering van €4,96 gezorgd voor acht interacties met het bericht, met dus een prijs van 62 cent per interactie.

Wat zou ik anders doen?

Hoewel kaal de merkbelofte boosten duidelijk laat zien waar Invalshoek voor staat is het niet de meest persoonlijke boodschap. En daarnaast ook zeker een business-to-business boodschap en Facebook is geen zakelijk netwerk zoals LinkedIn dat is. Aan de andere kant zijn zakenmensen natuurlijk ook gewoon mensen. Wat ik me afvraag is of een meer persoonlijke boodschap er voor zorgt voor lagere kosten per interactie, en wat dit met het bereik zou doen.

Hetzelfde geldt voor de afbeelding die ik heb gebruikt, ja het is het logo van Invalshoek maar ik weet dat een goede foto met mensen erop voor meer interactie zorgt. Maar ook hier, wat doet dit voor de prijs per interactie en het bereik?

Als ik werk met een groot advertentiebudget doe ik veel meer aan optimalisatie van het bericht, dat heb ik nu helemaal niet gedaan. Ik denk ook niet dat het met een budget van vijf euro veel oplevert, terwijl het wel tijd en moeite kost. Met een groot budget zou ik meerdere variaties van het bericht maken en kijken welk variant op welk dagdeel het beste presteert. Hiervoor zou ik een relatief klein deel van het totale budget gebruiken, en dan vol inzetten op de winnaars!

Waarom kijken per dagdeel? Omdat overdag ander gedrag wordt vertoond op het internet dan ‘s avonds, en ook in het weekend gedragen mensen zich anders. Op een website waaraan ik heb gewerkt maakte ik mee dat een oranje knop overdag beter converteerde en een groene knop ‘s avonds. Wil je het uiterste uit je campagne halen dan pas je de website dus daarop aan. Hier kom je achter door uitgebreid te testen en te optimaliseren. Met een groot budget loont dat enorm, maar niet voor €4,96!

Wil je ook beginnen met social media voor je bedrijf? Start dan met ons Online Marketing Compleet programma!

Wil je weten hoe je met marketing automation meer resultaat uit je online advertising campagnes haalt? Lees dan het artikel ‘Wat is marketing automation en wat kan je ermee?’

Pin It on Pinterest