Een webinar organiseren, zo doe je dat!

Het organiseren van webinars is een van de beste manieren om potentiële klanten te bereiken in een wereld waar steeds meer digitaal en op afstand gecommuniceerd wordt. Sinds werken op afstand steeds meer de norm wordt zijn mensen meer dan ooit afhankelijk van technologie voor onderwijs en communicatie. Dit houdt in dat er steeds vaker Zoom meetings dan live meetings plaatsvinden, vaker bij werknemers thuis afgesproken wordt dan in kantoren en dat er vaker webinars plaatsvinden dan live events.

 

Het B2B webinar platform BrightTalk liet zien dat er 76% meer video’s, webinars en virtuele events geupload werden op hun platform van maart tot juni 2020. Van april 2019 tot april 2020 zag ON24 een groei van 167% in maandelijks gebruik van het webinar platform.

Inhoudsopgave

  1. Wat is een webinar?
  2. Zijn webinars niet verleden tijd?
  3. Zo organiseer je een webinar
  4. Webinar marketing strategie
  5. Voorbeelden van webinars
  6. Handige tips voor het organiseren van webinars
  7. Webinar statistieken
  8. Het draait allemaal om afstemming

In het kort

Dit artikel biedt een stapsgewijze handleiding voor het organiseren van een webinar. Het bespreekt de voorbereidingen die nodig zijn, zoals het bepalen van het onderwerp en het vaststellen van het doel van het webinar, en het kiezen van de juiste software en apparatuur. Het geeft ook tips voor het vinden van sprekers en het uitnodigen van deelnemers, en bespreekt hoe het webinar zelf kan worden opgezet en uitgevoerd. Verder bespreekt het artikel de vervolgstappen na het webinar, zoals het analyseren van de resultaten en het verbeteren van de volgende webinar. Het eindigt met de conclusie dat een goed georganiseerd webinar een effectieve manier is om te communiceren met een groot publiek en te bouwen aan merkbekendheid en betrokkenheid.

Wat is een webinar?

De term 'webinar' is een samentrekking van web en seminar, dat wil zeggen een presentatie, lezing of workshop die via internet wordt uitgezonden. Dit kan zowel live zijn, als webinars die vooraf zijn opgenomen en later worden uitgezonden. Webinars worden bedrijven op diverse manieren ingezet. Onder andere voor het genereren van leads en het engagen van opportunities. Maar ook voor het opleiden van medewerkers en het trainen van klanten in het gebruik van hun producten.

Zijn webinars niet verleden tijd?

Kort gezegd: nee. Webinars lijken misschien ouderwets, maar ze zijn wel zeker waardevol in tijden van social distancing. De meeste bedrijven bewegen zich steeds meer naar een telecommunicatie model; een trend die nog niet op zijn retour blijkt te zijn. De nieuwe “thuiswerk economie” zorgt er wel voor dat webinars een hoeksteen blijven van de marketing en sales strategieën van bedrijven.

Omdat bedrijven steeds vaker webinars gebruiken ter vervanging van live events is de markt enigszins overladen. Daardoor is het nog uitdagender om jouw virtuele event op te laten vallen tussen de rest.

Zo organiseer je een webinar

  1. Brainstorm over webinar ideeën
  2. Kies een webinar format
  3. Kies een webinar tool
  4. Wijs rollen toe aan je teamleden
  5. Maak content
  6. Kies het juiste tijdstip voor je webinar
  7. Maak een noodplan voor je webinar
  8. Oefen je webinar vooraf
  9. Promoot je webinar
  10. Zorg voor een follow up bij je publiek

Brainstorm over webinar ideeën

Voordat je een webinar gaat maken moet je een onderwerp kiezen.

Het webinar onderwerp dat je kiest moet niet alleen vragen van je publiek beantwoorden, maar ook specifiek zijn. Als je een webinar host over email marketing zou je het bijvoorbeeld enkel en alleen kunnen laten gaan over ‘de onderwerpregel’.

Je webinar moet waarde bieden aan je publiek. Zie daarom je bedrijf als geheel en beoordeel wat jouw unieke waardebod is in de markt. Wat zijn de onderwerpen waar jij expert in bent en klanten wat in kan bieden? Kies er bijvoorbeeld voor om een educatief onderwerp te kiezen; dat doet het vaak goed.

Zet je onderwerp op één lijn met het doel van je sales team. Een succesvol webinar hangt af van de afstemming tussen sales en marketing. Als het marketing team content maakt die de sales niet ten goede komt, zal het ook niet leiden tot high-quality leads.

Gelukkig zijn er experts die je kunnen helpen met het bedenken van content; namelijk de sales vertegenwoordigers zelf.

Vraag aan je sales team waar zij vinden dat je webinar op moet focussen. Betrek je sales vertegenwoordigers bij je webinar voordat je deze gaat plannen. Organiseer een meeting om ideeën voor content met ze te bespreken en te onderzoeken bij welke pijn- of knelpunten ze hulp nodig hebben om die op te lossen.

Kies een webinar format

Er zijn ontelbaar veel opties in het ontwerpen van de structuur voor je webinar. De vier meest voorkomende zijn panel discussies, Q&A’s, single-speaker presentaties en interviews.

Paneldiscussies

Voor paneldiscussies kun je experts te gast vragen om bijvoorbeeld een niche onderwerp te bespreken uit jouw industrie. Ze zetten aan tot rondetafel gesprekken, focussen op het aangaan van dialogen over het onderwerp en bieden verschillende standpunten. De verschillende perspectieven van de experts kunnen de kennis van de deelnemers over het onderwerp vergroten op manieren die niet mogelijk zouden zijn met de input van één spreker.

Omdat panelleden met elkaar spreken in plaats van rechtstreeks tot het publiek, kunnen ze sprekers die cameraschuw zijn aanmoedigen om deel te nemen aan uw webinar.

Wanneer je een webinar met paneldiscussies organiseert, is het belangrijk om de beste moderator voor je onderwerp te kiezen. De moderator is verantwoordelijk voor het opstellen van de regels binnen de discussie, het bijhouden van de tijd en om ervoor te zorgen dat er bij het onderwerp gebleven wordt.

Het is ook belangrijk om boeiende panelleden te kiezen om het onderwerp te presenteren. Panelleden moeten tijdens discussies kernpunten en concrete voorbeelden kunnen aandragen. Het panel moet de demografie van het publiek vertegenwoordigen en verschillende perspectieven bieden om interessante discussies aan te moedigen. Ten minste één van de panelleden moet een expert zijn op het gebied van webinars waardoor hij of zij geloofwaardigheid creëert bij het publiek.

Q&A’s

Voor Q&A's heb je alleen de product experts van je team nodig om de vragen van klanten te beantwoorden. Bij Q&A-webinars kunnen deelnemers actief deelnemen aan het webinar. Q&A webinars helpen je meer te weten te komen over de behoeften van de deelnemers en stellen je team in staat hun kennis over het onderwerp te laten zien.

Live Q&A’s kunnen onvoorspelbaar zijn. De aanwezigen durven misschien geen vragen te stellen of kunnen vragen stellen die je team niet wil beantwoorden, dus het kan handig zijn om een lijst met mogelijke vragen op te stellen. Wij raden aan om een lijst te maken van twijfels en vragen die je publiek mogelijk heeft en deze te gebruiken als leidraad voor de Q&A.

Single-speaker Presentaties

Bij single-speaker presentaties is er één presentator die het webinar geeft en de vragen van deelnemers beantwoordt. We raden aan om een single-speaker presentatie te houden als je een klein publiek voor ogen hebt voor het webinar.

Interviews

Interviews houden is ook een goede keuze. Je kunt een branche-expert of een huidige klant interviewen over hun ervaring met jouw bedrijf. Het interviewen van iemand met een grote aanhang kan mensen aanmoedigen om zich aan te melden voor jouw webinar en je helpen een nieuw publiek te bereiken.

Bereid vóór de webinar sterke interviewvragen voor om het gesprek op gang te houden en ervoor te zorgen dat het interview soepel verloopt.

Kies een webinar tool

Er zijn veel webinar hosting platforms waaruit je kan kiezen. Populaire platforms zijn bijvoorbeeld ClickMeeting, GoToWebinar en Zoom.

Wanneer je onderzoek doet naar een webinar tool om te gebruiken, overweeg dan je doelstellingen. Hoeveel mensen denk je dat er zullen komen? Heb je een tool nodig die meer dan 1.000 deelnemers kan toelaten? Hoeveel kost het? Hoe gemakkelijk is het in gebruik? Dit zijn de vragen die je moet onderzoeken wanneer je een webinar tool wil kiezen.

Bovendien moet je ervoor zorgen dat de tool het type webinar aankan dat je wil gaan hosten. Kan het videochatten voor panels of Q&A-webinars aan? Het kiezen van de juiste webinar tool hangt af van de doelstellingen van je evenement.

Wijs rollen toe aan je teamleden

Na het kiezen van het platform ga je rollen toewijzen aan je team. Normaal gesproken moet je vier mensen kiezen:

De organisator behandelt alle facetten van de planning, van ideevorming tot content. Zij zijn meestal het primaire aanspreekpunt in het webinar platform.

De presentator is de deskundige in je team of in de branche, die de presentatie zal houden over het door jou gekozen webinar onderwerp.

De moderator is nodig voor paneldiscussies, maar niet voor single-speaker presentaties. Deze persoon zal het gesprek tussen panel deelnemers helpen stimuleren. Je kunt ook een moderator aanwijzen als je veel vragen van deelnemers verwacht.

Assistenten zijn de teamleden die paraat staan bij calamiteiten. Als er bijvoorbeeld geen geluid is, kan een assistent ingrijpen om dit probleem op te lossen. Net als moderators kunnen assistenten ook de chatbox beheren tijdens het evenement.

Maak content

Wanneer je een tool hebt gevonden en een onderwerp hebt gekozen waarover je webinar moet gaan is het tijd om content te gaan maken, afhangend van het type webinar dat je wilt hosten. Ga je bijvoorbeeld een PowerPoint presentatie houden? Of misschien wil je een live Q&A houden? Wat je ook gaat doen, je moet goede content voorbereiden voor de grote dag.

Als je een PowerPoint gaat maken moet je bijvoorbeeld een slide deck maken. Zorg ervoor dat de slides je punten benadrukken, maar niet te veel tekst bevatten. De slides moeten visueel aantrekkelijk zijn en interessante graphics bevatten, zoals GIF’s.

Als je een discussie webinar organiseert, plan dan de sprekers, verzamel vragen van het publiek en bereid eventuele andere vragen voor, zodat je je tijd tijdens het webinar kunt optimaal kunt gebruiken.

Kies het juiste tijdstip voor je webinar

Om een tijd en datum voor je webinar te selecteren, moet je weten waar je publiek of doelgroep woont. Gebruik tools zoals Google Analytics om te zien waar mensen zich bevinden, zodat je een geschikte dag en tijdzone kunt kiezen.

ON24 meent dat woensdag en donderdag de beste dagen zijn om webinars te hosten, waarbij 11:00 uur het beste tijdstip is. Een andere populaire tijd is 10:00 uur. Beide zijn het beste passend voor een groot aantal tijdzones. Meestal zijn dit de tijdstippen die voor de minste conflicten zorgen voor het grootste aantal mensen.

Als je publiek zich uitsluitend in bijvoorbeeld Amerika bevindt, hoef je je geen zorgen te maken over tijdzones. In plaats daarvan kun je je concentreren op het plannen van een tijdstip waarop de meeste mensen niet naar hun werk aan het reizen zijn. Vroeg in de middag of na de werkuren zijn bijvoorbeeld over het algemeen goede tijden.

Maak een noodplan voor je webinar

Bij het hosten van een live webinar is het van cruciaal belang een noodplan te hebben. Het opzetten van een back-up internetverbinding, het vooraf opnemen van inhoud en het afdrukken van een kopie van de presentatie kunnen je webinar redden in geval van internetuitval, onderbrekingen of andere onvoorziene omstandigheden.

Als je je internetverbinding verliest tijdens het hosten van een webinar, kan een bekabelde internetverbinding of draadloze hotspot als back-up worden gebruikt.

Het vooraf opnemen van inhoud voor uw webinar zorgt ervoor dat uw deelnemers iets hebben om naar te kijken terwijl jij technische problemen oplost die zich kunnen voordoen.

Misschien kan je je aantekeningen niet op het scherm zien tijdens de presentatie van je webinar. Je kan dan overwegen om een papieren versie van de slides en aantekeningen af te drukken. Zo kun je doorgaan met presenteren als je computerscherm vastloopt of je video verbinding wegvalt.

Bovendien kan het helpen om de deelnemers de slides toe te mailen vóór het webinar om ze betrokken te houden, wanneer ze technische problemen krijgen tijdens het webinar.

Oefen je webinar vooraf

Oefenen is essentieel voor een succesvol webinar en het leert je kennis maken met het platform waarop je het webinar gaat houden, als je deze nog niet kende.

We raden je aan om een oefen evenement te maken op het webinar platform. Publiceer deze ook, stuur een link naar een ander teamlid en oefen alsof je een echt webinar presenteert. Je teamlid kan het dan als deelnemer bekijken en je vertellen hoe de presentatie er aan de andere kant uitziet.

Promoot je webinar

Nu je het voorwerk hebt gedaan, is het tijd om ervoor te zorgen dat je mensen hebt die willen deelnemen.

Om je webinar te promoten, kun je een landingspagina maken waar mensen zich kunnen aanmelden en die link vervolgens op verschillende manieren kunnen verspreiden en promoten.

Overweeg bijvoorbeeld om advertenties via sociale media en zoekmachines te laten lopen. Daarnaast kan je gratis promotie tactieken gebruiken. Je kan berichten plaatsen op je accounts en website en een email sturen naar je abonnees. Het is belangrijk om je volgers bestand te gebruiken om mensen te interesseren.

Herinneringsmails zijn ook nuttig. Stuur bijvoorbeeld emails met inhoud als 'Niet te missen' of 'De stoelen zijn vol' te als de dag van het webinar dichterbij komt.

Wanneer mensen zich hebben aangemeld moet je ze ook nog aan het webinar helpen herinneren. Je moet ze ongeveer een uur van tevoren de link naar het webinar sturen, zodat het vers in hun hoofd zit en ze niet hoeven te zoeken naar de link in hun registratie mail.

Zorg voor een follow up bij je publiek

Webinars bieden een geweldige kans voor je sales en je wil dan ook niet dat mensen je webinar verlaten en vervolgens nooit meer aan je denken.

Daarom moet je de deelnemers eigenlijk een bedankmail sturen en feedback van ze verzamelen, zodat je in de toekomst betere webinars kunt plannen.

Onthoud dat deelnemers over het algemeen graag een opname van het webinar willen. Als je ze achteraf een link naar de opname stuurt, hoeven ze tijdens het webinar geen aantekeningen te maken en ze beter naar je webinar kunnen luisteren. Je kan de opname link ook sturen naar inschrijvers die er toch niet bij konden zijn.

Webinar marketing strategie

  1. Stel een landingspagina in die optimaal is voor zoekmachines
  2. Promoot je webinar bij je bestaande contacten via email
  3. Promoot je event via LinkedIn en andere social media kanalen
  4. Stuur reminder mails naar iedereen die zich aangemeld heeft
  5. Geef een beloning aan je webinar kijkers
  6. Zet co-marketing in voor het webinar
  7. Ondervraag deelnemers na afloop van het webinar
  8. Lever de nodige informatie aan sales

Zodra je relevante en inhoudelijke onderwerpen voor je webinar hebt bedacht en het evenement hebt opgezet, is het tijd om het webinar zoveel mogelijk publiciteit te geven.

Bij webinars gaat het niet alleen om het opbouwen van spanning. Je moet deze spanning opbouwen en betrokkenheid aanmoedigen zodra het webinar live gaat.

Stel een landingspagina in die optimaal is voor zoekmachines

De eerste stap in de promotiestrategie van je webinar is het creëren van een optimale landingspagina die registraties op een organische manier in banen leidt.

Volgens Karthik Shetty, een field- en performance marketing specialist, heb je slechts zeven seconden om een prospect te converteren die je landingspagina heeft bezocht, dus je kan de landingspagina voor je webinar maar beter strategisch structureren.

De landingspagina moet een zoekwoord hebben in de titel, een aanmeldingsformulier en een kopie hebben. Idealiter zou het formulier moeten worden geïntegreerd met de andere marketing- en verkooptools, waardoor registranten automatisch worden omgezet in contacten of leads.

Promoot je webinar bij je bestaande contacten via email

Nu je een landingspagina hebt waar je gebruikers naartoe kunt leiden, is het tijd om de eerste bezoekers te targeten: mensen die uw bedrijf al kennen en klanten die eerder contact met u hebben gehad.

Na het verzenden van een gepersonaliseerde email naar je contacten, voer je de volgende stappen uit:

Creëer geautomatiseerde email reminders die naar de prospects gestuurd worden die je uitgenodigd hebt, maar die zich nog niet geregistreerd hebben.

Maak handmatig email templates die je salesmensen kunnen versturen in hun één-op-één communicatie met prospects.

Stel een geautomatiseerde email in om je mensen op de hoogte te stellen wanneer een van hun prospects zich heeft geregistreerd voor het webinar. Dit zal hen helpen om die prospects later te betrekken en voor het webinar te laten aanmelden.

Promoot je event via LinkedIn en andere social media kanalen

LinkedIn is een uitstekend platform om webinars op te promoten. Ze zijn meestal gemaakt voor andere bedrijven en LinkedIn is het ultieme B2B-marketing platform.

LinkedIn heeft nu een optie voor virtuele evenementen, waarmee je de webinar-toegangslink kunt toevoegen. Registranten kunnen ook discussies op gang brengen op de evenementpagina, zodat u potentiële onderwerpen kunt bespreken tijdens de presentatie of Q&A.

Je kan het webinar ook adverteren via display-advertenties op Google, Instagram en Facebook, hoewel we je toch zouden adviseren het zoveel mogelijk op LinkedIn de houden.

Stuur reminder mails naar iedereen die zich aangemeld heeft

Zelfs al heb je registranten gekregen, dat betekent niet dat ze ook echt zullen komen. Als je één tot twee weken van tevoren een webinar promoot, zullen sommige van je inschrijvers waarschijnlijk vergeten wanneer de live-datum eraan komt.

Vergeet niet om de dag ervoor en de dag van het live-evenement zelf herinneringsmails te sturen om een zo hoog mogelijk live-aanwezigheidspercentage te krijgen.

Door een knop 'toevoegen aan agenda' aan uw emails toe te voegen, moedig je registranten aan om tijd in hun drukke agenda te blokkeren, waardoor ze eerder geneigd zijn om aanwezig te zijn.

Geef een beloning aan je webinar kijkers

Bied een certificaat van voltooiing, professionele ontwikkelingsuren of credits voor permanente educatie aan.

Een makkelijke manier om inschrijvers te lokken is door er iets voor terug te geven. Certificaten van voltooiing, PDH's en CEU's zijn referenties die deelnemers na het webinar willen ontvangen. Dit verleidt mensen ook om tot het einde te blijven.

Services zoals Certifier kunnen worden gebruikt om certificaten van voltooiing te maken voor uw webinar-deelnemers. Ze kunnen aan vrijwel elke professional worden aangeboden. Industrieën zoals engineering, architectuur, software-engineering en marketing vereisen zelfs dat professionals hun opleiding voortzetten nadat ze hun loopbaan zijn begonnen.

Zet co-marketing in voor het webinar

Probeer co-marketing eens uit. Een van de beste manieren om nieuwe expertise op te doen, interesse te wekken voor een stuk inhoud en het bereik van een campagne te vergroten, is door een gezamenlijk op de markt gebracht webinar te houden.

In plaats van intern een webinar met sprekers te houden, kun je proberen samen te werken met een ander bedrijf dat achter een vergelijkbare buyer persona aan zit en hun expertise kan gebruiken. Hierdoor creëer je interessante inhoud en heb je de mogelijkheid om je webinar voor het gevestigde publiek van een ander bedrijf te krijgen.

Ondervraag deelnemers na afloop van het webinar

De enige manier om beter te worden, is door te weten hóe je kunt verbeteren. Door een enquête na het evenement te sturen, kun je het volgende webinar verfijnen. Het hosten van een beter evenement kan je helpen om het met vertrouwen aan potentiële klanten te verkopen.

Je kan een enquête in Zoom plannen die aan het einde van het webinar voor deelnemers zal verschijnen. Deze enquête kan een link bevatten naar het volgende webinar dat u organiseert, waardoor registraties voor dat evenement worden gestimuleerd.

Lever de nodige informatie aan sales

Een aanzienlijk deel van het pre-webinar en post-webinar proces is ervoor zorgen dat de juiste informatie aan sales wordt geleverd. Daarom raden zowel GoToWebinar en als HubSpot aan om één webinar ‘hub’ te maken die gemakkelijk toegankelijk is voor de salesafdeling met de volgende informatie:

  • On-demand opnames van alle webinars.
  • Een kalender met eerdere en toekomstige webinars.
  • Documentatie met details over de doelen, titel, doelgroep, funnel fase, belangrijkste punten, sprekers en logistiek van het webinar.
  • Promotionele en follow-up emails.
  • Verzameling van grafische en tekst-CTA's die verkopers in hun communicatie kunnen opnemen.
  • Mechanisme om suggesties van verkopers te verzamelen voor suggesties voor nieuwe onderwerpen en algemene feedback.

Zodra het webinar is afgelopen, is het echter tijd om ervoor te zorgen dat je sales mensen klaar staan om met leads deals te sluiten. Stuur een follow-up mail naar je sales reps en vermeld de volgende informatie:

  • Leads die zich hebben geregistreerd
  • Leads die aanwezig waren
  • Leads die zich hebben geregistreerd maar niet aanwezig waren
  • Leads die zich nooit hebben geregistreerd
  • Nieuwe SQL-leads van leadscores na het webinar
  • Alle andere relevante webinar gegevens
  • Stuur emailsjablonen die sales kan gebruiken om naar leads te sturen op basis van hun webinar-gedrag. Voeg andere relevante inhoud toe die ze kunnen gebruiken om de komende weken leads te blijven koesteren.

Door net wat extra moeite te doen wordt je webinar een groot succes, zowel vanuit sales- als marketingoogpunt.

Voorbeelden van webinars

1. Part-up - Ontspannen Organiseren

Dit webinar hebben wij georganiseerd voor Part-up met als speciale gast Menno Lanting (die niet geheel toevallig ook een klant van ons is). De technische realisatie was in handen van VideoLogic. Het onderwerp is hoe organisaties meer ontspannen kunnen organiseren door hun werknemers flexibeler in te zetten en heeft de vorm van een interview.

Voorafgaand aan het webinar hebben we een reeks email nieuwsbrieven gestuurd naar bestaande leads en klanten om ze deel te laten nemen aan het webinar. Daarnaast hebben we advertenties op LinkedIn gebruikt om nieuwe leads te generen. Na het webinar hebben we snippets gebruikt uit de video in social media posts die linkte naar een landingspagina, door het invullen van het formulier kon het volledige webinar bekeken worden. Op deze manier gebruikten we het webinar ook naderhand om nieuwe leads te krijgen.

2. INSTRKTIV - How to Make a User Manual for Machinery

INSTRKTIV heeft een reeks van korte webinars gemaakt als begeleiding voor lead magnets die gratis gedownload kunnen worden op de website. Deze webinars hebben de vorm van single-speaker presentaties en leggen uit hoe de gratis templates gebruikt kunnen worden voor het schrijven van handleidingen.

Handige tips voor het organiseren van webinars

Weet je niet zeker hoe je je webinar kunt onderscheiden van de rest? Maak je geen zorgen.

Single-speaker presentaties zijn wat overdreven. In een tijd waarin webinars zo gewoon zijn geworden, is het nog belangrijker om verschillende tactieken te gebruiken om je kijkers te betrekken.

Bedenk manieren waarop je de informatie in je webinar presenteert. Hier zijn een paar tips:

Probeer een webinar in discussievorm.

We hebben ontdekt dat niet-gescripte webinars in discussievorm ons publiek effectief aanspreken. In veel van onze live-evenementen hebben we de slides volledig achterwege gelaten en in plaats daarvan twee sprekers bij elkaar gebracht en een gastheer live vragen laten stellen. Dit zorgt voor meer deelname aan het gesprek via Twitter aan de hand van een hashtag en houdt de inhoud van het webinar informatief, maar wel gemoedelijk.

Beantwoord de vragen van klanten tijdens het evenement.

Probeer een webinar te bouwen rond de vragen van je prospects. Stuur een oproep om vragen live te beantwoorden. Dit zal helpen om betrokkenheid en opwinding op te bouwen voor wat komen gaat. Hopelijk komen de mensen die vragen willen stellen wel opdagen op de dag van het webinar.

Betrek prospects vooraf door interactieve functies toe te voegen aan de aanmeldingspagina voor webinars.

Je kan ook een landingspagina gebruiken met een stemfunctie waarmee mensen hun belangrijkste vragen kunnen ‘promoten’. Dit zal je ook helpen om prioriteit te geven aan het materiaal waarin je publiek het meest geïnteresseerd is.

Webinar statistieken

Volgens ON24 geeft 68% van de marketeers aan dat webinars een van de beste manieren zijn om marketingactiviteiten te koppelen aan inkomsten. Webinars kunnen ook helpen bij het genereren van kwalitatieve leads. Waarom?

Webinar Engagement Statistieken

Volgens GoToWebinar is de gemiddelde kijktijd van een webinar bezoeker 57 minuten. De aandachtsspanne van webinar bezoekers verschilt echter wel afhankelijk van de lengte en het onderwerp van het webinar. Zo bekijken aanwezigen gemiddeld 52 minuten marketing webinars en trainingswebinars 61 minuten.

Het werkt over de gehele customer journey. Van leiderschap paneldiscussies tot wekelijkse live demo's, webinars zijn een dynamische en effectieve manier om prospects te leiden naar deals.

Webinar Lead Generation Statistieken

Webinars bevatten een heleboel informatie over je prospects die je kunt gebruiken om goede leads te identificeren, die klaar zijn voor sales. Met elke webinar aanmelding kan je lead en engagement gegevens verzamelen die je salesteam kan gebruiken om gepersonaliseerde outreach te initiëren.

Webinar Consumptie Statistieken

Zevenentwintig procent van de consumenten kijkt naar een webinar dat hen meer leert over hun passie of hobby, terwijl 24% aangeeft naar webinars te kijken voor amusement. Achttien procent van de consumenten bekijkt webinars om hun vakkennis te vergroten. Bijna een kwart gaf aan webinars te hebben bekeken voor al het bovenstaande.

Webinar Leiderschaps Statistieken

Dertig procent van de consumenten geeft aan zich meer betrokken te voelen wanneer een webinar hen iets nieuws leert. En als het webinar over jouw product gaat, kan je ervanuit gaan dat ze zeer open staan voor conversie.

Webinar Lead Conversie Statistieken

Volgens ON24 ligt een goede conversieratio van aanmelder naar deelnemer tussen 35% en 45%. ON24 rapporteerde een toename van 61% in de conversie van aanmelder naar deelnemer in april 2020. In 2019 was dit 55%. Voor evenementen met meer dan 100 bezoekers was de gemiddelde conversieratio 53% in 2020, een stijging van 43% in 2019.

Het draait allemaal om afstemming

Webinars zien een zekere heropleving. Ze vormen niet alleen een effectief marketinginstrument. Webinars zijn ook effectieve sales hulpmiddelen, maar alleen als je salesteam over de juiste informatie, inhoud en hulpmiddelen beschikt om te gebruiken om prospects door het sales proces te loodsen en deals met ze te sluiten.

Download nu het Invalshoek Marketing Handboek!

Webinars zijn een belangrijk onderdeel van elke video marketing strategie. Wil jij ook video in gaan zetten voor marketing? Lees dan nu onze ultieme video marketing gids!

Dit artikel is gebaseerd op “How to Create an Amazing Webinar in 2022” van HubSpot.

Laat een reactie achter:

Meld je aan voor blog updates