Het opzetten van een goede marketingstrategie is voor veel kleine bedrijven een grote uitdaging. Vaak ontbreken de budgetten en kennis om het intern goed op te pakken, bovendien is het inhuren van een extern bureau vaak te duur. Maar er is een geheim wapen dat kleine bedrijven in kunnen zetten: e-mail marketing.

E-mail marketing is flexibel

E-mail kan op veel verschillende manieren worden ingezet om het contact met je klanten en leads te onderhouden. Afhankelijk van wat je doelgroep is kan je hierbij denken aan een maandelijkse update of een wekelijkse nieuwsbrief met aanbiedingen. Daarom is het belangrijk om goed na te denken welke waarde je kan toevoegen voor je klanten met je nieuwsbrief.

Een klein boekhouderskantoor zou een nieuwsbrief kunnen sturen met belastingtips. Als consultancy zou je blogs (van jezelf of anderen) kunnen delen over je vakgebied om zo een claim op ‘thought leadership’ te leggen. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden te verzinnen.

Zeker als je als klein B2B bedrijf op projectbasis werkt is het belangrijk om regelmatig contact met je klanten te onderhouden. Zo zorg je ervoor dat ze je in hun gedachten houden als een volgende klus zich aandient.

E-mail marketing is persoonlijk

Het is veel makkelijker om e-mail te personaliseren dan andere online kanalen; je weet immers vaak meer over de ontvangers en daar kan je de inhoud van de nieuwsbrief op aanpassen. Zo krijgt elke ontvanger een e-mail die aansluit op de persoonlijke behoeften. Met andere kanalen zoals social media is dit veel lastiger.

Personaliseren begint met ervoor te zorgen dat de ontvanger zich aangesproken voelt. Open daarom een nieuwsbrief niet met ‘Geachte relatie’ maar gebruik de naam van de ontvanger: ‘Hoi Henk’! Hiernaast zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om je e-mail marketing campagnes te personaliseren, dit is slechts een eenvoudig voorbeeld.

Naast personaliseren is het ook belangrijk om te segmenteren per doelgroep. Heb je twee doelgroepen, bijvoorbeeld zorgverleners en financieel dienstverleners? Plaats dan in de eerste variant van je nieuwsbrief een afbeelding van een ziekenhuis en in de tweede variant een foto van een bank. Zo sluit met segmentering dicht ander op de leefwereld van je abonnees.

Zorg wel dat je nieuwsbrieven waardevolle content bevatten zodat ze niet spammerig overkomen.

Hou je wel aan de wet

Het is erg verleidelijk om je nieuwsbrief aan zoveel mogelijk mensen te versturen, bijvoorbeeld aan al je LinkedIn connecties. Maar pas hiermee op want het is tegen de wet! En daarnaast ook slecht voor je reputatie als iemand ongewenste mail van je ontvangt. Verstuur je nieuwsbrieven alleen aan degenen die zich erop geabonneerd hebben, en waarvan je dat kan aantonen!

Je kan goedkoop met e-mail marketing beginnen

Als je gebruik wil maken van geavanceerde marketing automation functionaliteiten dan hangt daar een behoorlijk prijskaartje aan, maar als je wil beginnen met een eenvoudige periodieke nieuwsbrief dan hoeft dat helemaal niet duur te zijn. Bekijk hier een overzicht van goedkope e-mail marketing pakketten.

Wil je een advies over het starten met e-mail marketing? Neem dan contact met ons op!

E-mail marketing combineren met CRM

Als je e-mail marketing combineert met CRM dan wordt het helemaal een krachtig wapen! Op deze manier sla je namelijk de brug tussen je marketing en sales zodat beide effectiever worden. Het is een krachtige combinatie die je commerciële slagkracht vergroot. Daarnaast maakt het je leven als ondernemer simpeler omdat je meer inzicht hebt in het sales- en marketingproces. Hierdoor is het makkelijk om snel de juiste beslissingen voor je bedrijf te nemen.

Met een CRM wordt het mogelijk om de relaties met je klant effectief te beheren zodat je omzet groeit en je winst stijgt. Zie het zo: met e-mail marketing geef je de voorzet en met het CRM tik je ‘m binnen!

Wil je meer weten over marketing en sales voor kleine bedrijven? Bekijk dan ons ‘E-mail Marketing + CRM’ programma!

Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang onze nieuwsbrief

De Invalshoek nieuwsbrief zit vol met tips over digital marketing, sales en marketing automation!

Bedankt voor je inschrijving!