E-mail marketing is nog steeds een van de meest effectieve online marketing methodes. Maar dat betekend niet dat het wel werkt zonder er de juiste aandacht aan te besteden. Zoals alle marketing draait het ook bij e-mail marketing om de details juist krijgen. In dit artikel een overzicht van veelgemaakte fouten en wat je eraan kan doen.

Geen rekening houden met mobiel

54% van alle e-mail wordt gelezen op een telefoon of tablet (Bron: Emailmonday). Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je nieuwsbrieven er niet alleen op desktop maar ook op mobiele apparaten goed uitziet. Maar vergeet ook niet om de pagina’s waar je nieuwsbrieven naar doorlinken te optimaliseren voor mobiel.

Lijsten niet segmenteren

Het is erg verleidelijk om iedereen dezelfde nieuwsbrief te sturen, want dat is lekker makkelijk. Maar mensen zijn op zoek naar een persoonlijke ervaring. Denk dus goed na over hoe je producten of diensten relevant zijn voor verschillende doelgroepen. Deel je verzendlijst op basis hiervan in naar verschillende segmenten en pas hier de content van je nieuwsbrieven op aan.

Lijsten niet opschonen

Iedereen wil een zo groot mogelijk lijst met e-mail adressen hebben voor z’n nieuwsbrief. Vandaar dat veel marketeers liever geen adressen verwijderen uit hun verzendlijsten, maar toch is het belangrijk om dit regelmatig te doen. Als mail ‘bounced’ heeft dat een negatieve invloed op je reputatie en stijgt de kans dat je mail in de spam folder verdwijnt. Daarnaast is het ook erg verstandig om adressen te verwijderen die je nieuwsbrieven niet openen. Want ook dat is een manier waarop diensten als Gmail en Outlook beoordelen of je mail relevant is of niet. Als je mail dus de laatst vier of vijf keer niet geopend is, verwijder deze ontvanger dan van je verzendlijst.

Afzend adressen niet authentificeren

Zorg ervoor dat je DKIM (Domain Key Identifief Mail) en SPF (Sender Policy Framework) correct hebt ingesteld. Dit zijn protocollen die bedoeld zijn om spam en phishing te voorkomen. Hiermee wordt vastgesteld dat de verzender van een e-mailbericht gerechtigd is om dit namens de afzender te verzenden. Wat SSL is voor je website, dat zijn DKIM en SPF voor je e-mail. Is dit niet mogelijk met het e-mail marketing pakket dat je gebruikt? Overweeg dan serieus om over te stappen naar een pakket dat dit wel ondersteund.

Te veel zelfpromotie

Als je alleen maar bezig bent met zelfpromotie en niet nadenkt over hoe het relevant is voor je lezers dan haken ze af. Hou daarom bij het schrijven van je nieuwsbrieven goed in de gaten dat je aansluit op de behoefte van de ontvangers. Schrijf dus met hun in je gedachten en niet jezelf.

Oninteressante onderwerpregels

Op basis van de onderwerpregel besluiten de meeste mensen of ze een e-mail openen of niet. Is het onderwerp dus niet interessant of niet verleidelijk geschreven dan heb je een grote kansen dat weinig van je abonnees je nieuwsbrief zullen lezen. Als je resultaat wil bereiken met e-mail marketing dan is het dus erg belangrijk dat de onderwerpregels relevant zijn en uitnodigen om je nieuwsbrieven te lezen.

Nieuwsbrief versturen zonder proeflezen

Een typefout zit in een klein hoekje, maar komt slordig over. Laat je mails dus proeflezen en vergeet ook niet om alle uitgaande links te controleren. Niets is zo dodelijk voor je campagne als een lezer die doorklikt en op een dode link uitkomt.

Resultaten niet bijhouden en analyseren

Er is maar één manier om te weten of je e-mail marketing campagnes effect hebben of niet. Namelijk door de resultaten bij te houden en de lessen die je eruit haalt te gebruiken om je campagnes te verbeteren. Bepaal dus doelstellingen die je wil bereiken met e-mail marketing en hou goed in de gaten of je die wel of niet haalt. En gebruik deze analyses om stap voor stap verbeteringen door te voeren.

Niet om toestemming vragen

Dit is met stip de grootste fout die je kan maken! Op het verzenden van e-mail zonder de nadrukkelijke toestemming van de ontvanger staat een boete die kan oplopen tot €450.000! Zorg er dus altijd voor dat je toestemming hebt en dat kan aantonen.

De overtreffende trap van e-mail marketing is marketing automation. Meer over weten? Lees het artikel ‘Zeven redenen om te starten met marketing automation’

Meer weten?
Ontvang onze nieuwsbrief

Ontvang onze nieuwsbrief

De Invalshoek nieuwsbrief zit vol met tips over digital marketing, sales en marketing automation!

Bedankt voor je inschrijving!